Jitze&Maaike.reismee.nl

Puerto Pyramides (walvissen!!)

Buenas tardes!

Bedankt voor al jullie leuke en lieve berichtjes, heel leuk om te lezen!
We hopen dat met jullie alles net zo goed gaat als met ons!

Inmiddels zijn we in Puerto Madryn, aan de oostkust van Argentinie. Afgelopen zondag zijn we in een luxe bus gestapt om twintig uur naar het zuiden te reizen. De stoelen in de bus waren enorme, dat maakte de reis prima te doen. Van om de twee uur stoppen wanneer je rijdt, hebben ze hier denk ik nog nooit gehoord, we hebben maar liefst één plas/rookpauze gehad onderweg..gelukkig was er een piepklein toilet aan boord van de bus. Wat meteen opviel toen we Buenos Aires verlieten, was het bermtoerisme! De brede bermen waren druk bezet met in de zon picknickende families, heel gezellig.

Na twintig uur reizen, gevuld met Amerikaanse films met Spaanse ondertiteling, een beetje slapen en naar buiten kijken, kwamen we aan in Puerto Madryn. Het was inmiddels ochtend en koud! Het waaide er zo hard dat ik bijna met m´n backpack en al omver werd geblazen. Later begrepen we dat dit (gelukkig) niet de gebruikelijke windkracht was. Met samengeknepen ogen en onze lippen stijf op elkaar zijn we opzoek gegaan naar ons hostel. De wind kwam namelijk van land i.p.v. van zee, in dit geval hield dat in dat de as van de (op dit moment blijkbaar nog steeds actieve) vulcaan in Chili onze kant opblies, lekker! Alle boat trips voor die dag waren dan ook afgelast.

Het hostel (La Tosca) is een verademing na ons party hostel in BA! Het is klein, gezellig en heeft een tuin! We hebben een piepkleine kamer maar het is zo fijn dat we naar buiten kunnen! De mensen zijn heel vriendelijk en we krijgen iedere ochtend thee met home made cake als ontbijt! Een broodje had ik ook prima gevonden maar blijkbaar is dit het gebruik. En de cake is heerlijk, zo was ´ie mij thuis nog niet gelukt!

De dag dat we aan kwamen hebben we wat langs de zee gelopen en gerelaxed, en onze walvis tour geboekt!De volgende dag zouden we vroeg vertrekken voor een tour van bijna twaalf uur. We vertrokken ´s ochtends om acht uur naar Peninsula Valdes, het schiereiland waar je een boot kan nemen om de walvissen te ´spotten´. Onderweg hebben we een paar plaatsen aangedaan maar waar het écht om ging was de met de boot de zee op. In Ecuador had ik al eens walvissen gezien, dat was te gek, maar dit... Ze waren zo dichtbij en met zoveel! We hebben ongeveer anderhalf uur gevaren en bijna constant walvissen gezien, soms van wat verder af maar meestal binnen een meter of vijf tot tien! Jitze heeft zoveel foto´s gemaakt dat ik niet zeker weet of hij de walvissen wel in het echt heeft gezien of slechts door zijn lens! Maar het was de moeite waard want we hebben de beste foto´s van ons groepje en hebben ze hier maar op de pc gezet omdat iedereen ze graag wil hebben. Vlak voordat we terug voeren naar de kust, ben ik voorop het schip gaan zitten waar je het beste uitzicht hebt.Vanaf een meter boven het water keek ik in de zee waar een steeds grotere vlek zichtbaar werd. Niet te geloven die walvis kwam gewoon op een centimeter afstand van de boot omhoog en spoot mij en mijn Spaanse buurvrouw nat! Natuurlijk had ik op dat moment nét mijn fototoestel in m´n jaszak gedaan! Omdat ik het moment niet wilde missen of verpesten heb ik het fototoestel gelaten waar het was en genoten van het moment, dat tegelijkertijd fantastisch maar toch ook wel een beetje spannend was. Die beesten zijn zo groot, een duwtje tegen de boot... Maar gelukkig raakte hij de boot maar lichtjes aan zodat er niets aan de hand was. Als ik had gedacht dat walvissen van knuffelen houden, had ik hem kunnen aaien, zo dichtbij!

Als klap op de vuurpijl verraste onze gids ons met de eerste pinguins! Eigenlijk waren we nog wat te vroeg voor de grootste pinguincolonie. Maar de gids kreeg een telefoontje van een van de rangers in het beschermde natuurgebied dat diezelfde ochtend de eerste pinguins aan land waren gekomen! Schattig, zie de foto´s!

Vandaag hebben we een relaxdagje zodat ik een beetje kan bijkomen, waarschijnlijk een griepje. En morgen gaan we een tour doen naar de zeeolifanten. Gister hebben we die ook al even bekeken maar van een afstandje. Morgen kunnen we het strand op om ze in de ogen te kijken. Dat is alweer onze laatste dag hier, daarna gaan we weer lang in de bus richting El Calafate (gletsjers). We gaan zo maar eens opzoek naar een sjaal en muts want het is daar waarschijnlijk wat kouder dan we verwacht hadden.
Tja, hoe houden ze anders al dat ijs goed ;-)

Tot snel maar weer!

Liefs Jitze y Maaike

Reacties

Reacties

marianne en herman

wat een belevenis, we kunnen ons (een beetje) voorstellen wat jullie meemaken. bijzonder dat deze enorme beesten zomaar voor jullie aan de oppervlakte komen om even te zwaaien en te knipogen. maar goed dat ze niet te hard met hun staart zwiepen dat zou een behoorlijk nat pak opleveren.
jammer dat je nu een beetje grieperig bent, hopelijk zet het niet door. anders is het genieten een stuk minder.
al met al is dit toch wel een "busreisje" waard?????????? altijd nog beter dan per ezel.
wat leuk van Marloes en Paul hé!!!!!!!!!
jongelui hou alles heel en blijf gezond. koop een grote wollen muts en een enorme warme sjaal zodat je geen bevriezingsverschijnselen oploopt.

groetjes van ons en tot de volgende keer.

Rianne

Hoi,

Wat een top trip zijn jullie aanmaken!! vind het ook helemaal leuk om jullie verhalen te lezen.

groetjes Rianne

Rena

Ik zie al wel dat jullie bierfoto's het best worden bekeken.... ;-)
Maar de belevenissen zijn nu al heel bijzonder en dit is nog maar het begin. Klinkt echt super... jaloers ;-(

Stephanie

Wat ontzettend gaaf om jullie verhalen te lezen en zo een indruk te krijgen van wat jullie mee maken. Alleen al de staart van de walvis is groot!!

Onwijs veel plezier nog!

Liefs stef

Lennart

Ziet er gaaf uit op de foto's! Vet, gewoon echte walvissen spotten! En dan te bedenken dat je kort geleden nog in Gieterveen zat te blauwbekken op een terras.. en nu Hier zeg! Wat super! :) Besef vooral even dat dit het pas het begin is, vaak komt het tijdsbesef pas vanaf het moment dat je al over de helft bent! Nog zoveel avontuur voor de boeg, leuk!! Hoop trouwens dat je echt een klein griepje hebt en niet je eerste buikgriepje, maar dat merk je snel genoeg haha :P

Nou geniet ervan en niet bevriezen daaro, laat dat maar aan de pinguins over!

Len

Anka

Wat heerlijk om op een sombere dag in september meegenomen te worden naar Zuid Amerika en op te kunnen gaan in jullie verhalen. Echt prachtig en ik verheug me( met jullie) op de rest van de reis.
Kom lekker bij, liefs, Anka

rutger

Hey, wat mooi dat jullie walvissen hebben gespot! Bij spotten moet ik altijd denken aan een klein beestje dat je maar even hebt mogen aanschouwen. Bij jullie was het kennelijk net iets anders, bijzonder dat je ook zo dichtbij was! Geniet nog maar van jullie reis, heb het idee dat er nog heel veel moois gaat komen. Rustig aan en kus van rut!!

P.s: voor de volgende keer wellicht. Walvissen houden enorm van knuffelen!! :)

klein zusje

hey zus en jitze:)
wat gaaf dat jullie die walvissen van zo dichtbij hebben gezien!! jullie moeten mij maar spaans gaan leren als jullie terug zijn ;) en jullie mogen mij het adres van dat feesthostel ook wel geven ;) misschien een ideetje als vervanging voor Lloret? heel veel plezier nog!!

liefs en kusjes!!
je zusje

Judith

Wat een prachtige belevenis, walvissen spotten. En dan zoveel, erg bijzonder.

Mooi dat we mee kunnen genieten van jullie verhalen.
Veel plezier, en kom wat bij.

Liefs Judith

Jan-Henk en Ria

Via papa Herman kregen wij jullie link. We waren nl zaterdagavond gezellig op stap met z'n vieren.
Wat ontzettend leuk allemaal! En spannend, met die walvissen...
Nog heel veel plezier en beterschap met je 'griepje'

margreet

He hoi reizigers!
gisteren pas jullie verhalen kunnen lezen ivm vakantie, klinkt allemaal erg super en goed te lezen dat jullie je vermaken en mooie dingen meemaken! geniet er lekker van en binnenkort kun je de eerste gkb-journaal verwachten hoor!;-)

liefs margreet

Johan Meijer

Heel veel plezier in Zuid-Amerika. Ik hoop dat jullie het naar je zin hebben zoals jullie voor ogen hebben.

Ik blijf jullie website in de gaten houden.

Groeten vanuit Hoogkerk.

sya

heerlijk zo'n verhaal. Kijk woensdag even naar de maan dan doe ik dat ook. Neem een drankje op het leven en dan ben ik benieuwd naar de foto's als de computers tenminste meewerken. liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!