Jitze&Maaike.reismee.nl

Markten, souveniers en nog meer markten..

Na een nacht goed slapen op een zacht bed en 's ochtends een heerlijke douche, ja na vier dagen niet douchen is elke douche heerlijk, moesten we eerst nog onze backpacks ophalen bij Ninos 2 waar we voor onze trail verbleven. De backpacks zouden voor ons verkast worden, maar helaas. Daarna lekker ontbijten met ei, kaas en brood i.p.v. alle lekkere maar toch aparte dinge die we tijdens de trail kregen. En natuurlijk gezellig met z' n viertjes bij kletsen. Marianne had erg last van de hoogte maar gelukkig hadden we nog sorojchi pillen die wij voor de trail hadden gekocht maar niet hadden gebruikt, en die leken te helpen. De rest van de dag hebben we rustig aan gedaan, wij om bij te komen en Marianne omdat ze door de hoogte niet meer kon. Natuurlijk zijn we wel even de stad in geweest om de kraampjes te bekijken.

Terwijl de dames vast koffie gingen drinken ben ik nog even teruggegaan naar Bamba Experience om ze te vertellen wat ik er van vond. Tot mijn plezier zaten er een aantal toeristen te wachten en vroeg de jongeman achter de balie gelijk hoe de Inca Trail was geweest. Ik heb hem kort maar duidelijk verteld dat de Inca Trail geweldig was geweest maar dat hun leugens de pret wel bederfden. Het duurde niet lang voor hij wit wegtrok en alleen nog maar sorry kon zeggen. Aangezien ik niet het idee kreeg dat er nog enige compensatie zou komen ben ik maar weg gegaan, hem daar met de nieuwe toeristen achterlatend. Dat gaf wel een fijn gevoel!

Na de koffie die weer eens niet te zuipen was, zijn we de tour naar de Machu Picchu gaan regelen voor Marianne en Femke voor de maandag. Het duurde even en kost een hoop geld maar uiteindelijk waren we geslaagd. Terug bij het hotel hebben we een Taxi geregeld voor zondags naar Pisac HET marktplaatsje vlak bij Cusco.

Na het eten ging Marianne terug naar het hotel omdat de hoogte toch wel erg vermoeiend was. Maaike, Femke en ik gingen nog even de stad in om Laura (van de inca trail) haar verjaardag te vieren. Weer heel gezellig om zo met zijn allen (het nederlands groepje plus Oscar de gids) bij elkaar te zijn. Eerst wat drinken en later nog dansen in de disco. Tegen 1 uur zijn wij afgetaaid want de volgende ochtend was het markt dag!

Zondag dus op tijd op ontbijten en zelfs onze taxi was op tijd.
Hotel Ninos is opgericht door een Hollandse die opkwam voor de straatkinderen in Cusco. De taxichauffeur is een van de eerste kinderen die door Jolanda is opgevangen. Onderweg naar Pisac vertelde hij af en toe wat over de bezienswaardigheden rondom Cusco. Ook zijn we nog even gestopt bij een opvang voor lama's, alpaca's en vicunas. Maaike en ik hebben natuurlijk onderhand wel genoeg lama's gezien maar voor Marianne en Femke natuurlijk erg leuk. Even later hebben we nog even genoten van het uitzicht vlak voordat we Pisac in reden.

In Pisac wachte de chauffeur twee uurtjes op ons terwijl wij over de markt struinden. Maaike heeft een mooie hanger gekocht en Marianne bijna al haar souveniertjes voor thuis plus natuurlijk een kerststal. Op de markt was ook nog een klein stukje waar de lokalen hun inkopen doen en komen eten. Erg leuk om te zien. En toen was het helaas (vooral voor Marianne) al weer tijd om terug te gaan.

De volgende ochtend vertrokken Marianne en Femke al vroeg naar Machu Picchu, maar dat ging niet helemaal vlekkeloos. Iedereen versliep zich en toen was er geen taxi, die kwam natuurlijk wel, maar 30 minuten te laat. Later zouden we horen dat ze nog vaker moesten wachten en dat er eerst geen Engels gids was. Gelukkig hebben ze wel volop genoten. En dat gaf ons de kans en tijd om jullie het eerste deel van het verhaal van de Inca Trail te vertellen.

Op dinsdag hebben de dames Cusco verder verkend, maar ben ik grotendeels bij het hotel gebleven omdat mijn darmen aan het protesteren waren.

Woensdagochtend vertrokken we op tijd met de toeristen bus van Cusco naar Puno. We kregen mooie VIP-kaartjes om zodat de gids ons kon herkennen. Onderweg zouden we een aantal keer stoppen voor bezienswaardigheden. De eerst was een kerkje dat vol in de stijgers stond i.v.m. restauratiewerkzaamheden. De tweede was een oude Inca site. De derde stop was de lunche, die niet erg bijzonder was. De vierde stop was op het hoogste punt van de reis met het uitzicht op de bergen. En als vijfde een klein museumpje, waar we met moeite allemaal in pasten. Het was wel grappig om het een keer zo te doen maar op de Inca site na vond ik het niet echt een aanrader. Om 17 uur kwamen we aan in Puno en pakten we een taxi naar de Americano Inn, de naam zegt het bijna al..goedkoop.